Författarens belöning


MATTIAS BOSTRÖM PÅ Piratförlaget har börjat blogga hejvilt och förtjänstfullt om utvecklingen inom förlagsbranschen. Spännande och lärorikt! Nu senast bringar han en viss ordning i bokutgivningens ekonomi, där diskussionen ofta kan vara väl så förvirrad. För att inte säga förhoppningsfull – vem vill inte bli en Liza Marklund-miljonär?

I ett färskt inlägg ger Mattias ett exempel på hur kakan fördelas. Om en bok säljs för 219 kronor i bokhandeln får författaren 32 kronor och förlaget 84, enligt Mattias. Det kan ju tyckas ohemult, eftersom författaren bevisligen skapat verket och utan författare funnes det inga förlag. Men nog är det väl ändå en symbios – utan förlag hade det väl inte funnits särskilt många (lästa) författare heller?

I räkneexemplet fortsätter Mattias med att visa hur förlagets olika omkostnader ser ut och att den där 84-kronan snabbt äts upp av tryck, layout, foto, marknadsföring, overhead etc. Men när dessa kostnader är betalade menar Mattias att förlagets kvarvarande vinst ändå är 25 kronor – att jämföras med författarens erhållna 32, där författaren (eller författarens bolag) ännu inte dragit från sina omkostnader!

Man kan utifrån Mattias exempel reflektera över hur värderingen av författarens arbete egentligen är – och då menar jag en författare som av förlag och bokköpare anses kvalitativ nog för att ges ut i åtminstone 3000 ex.

Låt oss säga att en god roman tar ett år att skriva, inklusive research och bearbetning. Når boken upp till en slutlig försäljning av hela 5000 ex, blir författarens totala ersättning cirka 160.000. Alltså en månadslön på drygt 13.000. Retroaktivt.

Detta skulle man  kunna jämföra med t ex förlagets fast anställda redaktörer, säljare eller vaktmästare. Enligt Mattias är snittlönen där runt 25.000. Talar vi årslön är det cirkus 300.000, alltså dubbelt mot författarens ersättning.

Jag undrar om detta ändå inte speglar någon sorts gammal kvardröjande syn på författaren som bohemisk och opålitlig – och utbytbar – konstnär, som skriver av en inre plåga, en drift och ett kall? Medan hans redaktör ses som en god kamrer, plikttrogen och korrekt, och bör åtnjuta stadig och kontrollerbar månadslön!

Nå, å andra sidan tror jag – men vet inte – att de författare som förlagen regelbundet arbetar med i praktiken åtnjuter en stadig ersättning, jämförbar med månadslön. Det är väl bara de första åren, innan författarmaskinen fått upp ångan och hittat sina läsare, som den skrala ersättningen svider.

Eller?

PS. Varför en bild på Sherlock Holmes? Två skäl: Mattias Boström är en hängiven Sherlock-fan och bokbranschekonomi ett totalt mysterium! DS.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s