Pinocchios långa näsa

PinnochiaIBLAND TÄNKER JAG på vad som skulle kunna hända om Leif GW Persson tog sin författargåva på riktigt allvar. Jag är säker på att han skulle kunna skapa något riktigt stort.

Exempelvis en roman som tog avstamp i barndomsdelen av den självbiografiska boken Gustavs grabb, och som därifrån skulle kunna bli en fenomenal, sprudlande och insiktsfull krönika över Sverige under den socialdemokratiska hegemonin.

Man ska som bekant inte anklaga författare för böcker dom inte skrivit. Så det gör jag inte. Jag bara noterar att Leif GW Persson i sin senaste roman nära nog blir fånge i sitt eget verk,  Den sanna historien om Pinocchios näsa. Det är därför jag nästan önskar att han hade vågat ta sig an något annat, något större.

Det är förvisso inget dåligt eget fängelse han sitter i. Som vanligt är Leif GW på ett formidabelt berättarhumör. Hans poliskommissarie Evert Bäckström drar med full fart genom berättelsen. Allehanda skrönor, händelseutvecklingar och vittra sidoteman kryddar anrättningen. Det är självklart bra, drivet och hantverksmässigt utan klander, förutsatt att man tar till sig GW:s stilistik och förmår njuta av hans upprepningar och verbaliteter. Själv älskar jag dom.

Jag blir med andra ord fullt underhållen, men däremot inte helt berörd. Kanske är det därför att jag skulle vilja se denna penna ta sig an något stort. Kollegan Guillou har försökt i sina senaste romaner, men där tar det sig inte riktigt. Leif GW har definitivt större stilistiska förutsättningar och därför vore det spännande att få läsa åtminstone ett försök till en icke-polisroman om vår tid och vad som format oss.

Men, som sagt, man kan ju egentligen inte tycka att författare borde skriva andra böcker än vad de gör. Man kan bara önska.

Leif GW Persson: Den sanna historien om Pinocchios näsa. Piratförlaget (2013). ISBN 978-91-0-012162-4.

Kommentera

