En ömklig strävan…?

omkligDET FINNS EN del ord som är på väg ut ur det svenska språket. Ömklig, till exempel.

Ordet rann upp i min hjärna strax innan jag föll ihop hemmavid efter sexkilometersrundan ikväll.

Det känns nämligen som en ömklig strävan av en man i min ålder att med bara några månaders ostrukturerad löpträning i kroppen sikta på att klara Göteborgs-Varvet på mindre än två timmar i slutet av maj.

Enligt Svenska Akademiens ordlista betyder ordet antingen ”ömkansvärd, usel eller jämmerlig”. Och nog är man värd lite ömkan, alltid. Men usel? Och jämmerlig? Nåja, vi får väl se.

Hursomhelst blev det sex kilometer på 5.37 per km. Halvtaskigt tempo och om jag menar allvar med att gå under två timmar på varvet så måste nog träningsdos och matintag justeras en hel del den närmaste tiden. Det senare är nog så svårt som det förra.

Varför skriva och blogga om det jämmerliga, usla och ömkansvärda eländet då? Tja, det är nog en del av min träningsmetodik. Genom att låta fler människor än de närmast sörjande följa denna jämmerliga vandring mot lördagen den 23 maj ger jag mig själv några extra manande piskrapp de gånger det tar emot att dra på träningskläder och skor. Det funkade 2011 och det funkar nog nu.

Skräcken att i maj behöva förklara varför jag inte lyckades är högoktanig bensin i min inre motor.

Fast ikväll gick det faktiskt an. Hög och klar och frisk luft, inga snöfläckar kvar på trottoarerna och ett skimrande vackert mörkblått skymningsljus som följeslagare. Inte så ömkligt trots allt, om man tänker efter.

 

 

 

Kommentera

