Den springande punkten

Skärmavbild 2015-05-14 kl. 22.11.24FÖR NÅGRA ÅR sedan var den springande punkten i springandet min vänstra häl.

Idag är det onda i hälen ett minne blott, förmodligen tack vare den årslånga och erbarmligt urtråkiga excentriska hälseneträningen, som jag mot alla odds genomled.

Nu gäller en annan osexig fixpunkt: löpsteget.

Det är två saker jag främst fokuserar på när jag löptränar. Det ena är att försöka hålla en så jämn fart som möjligt, såväl uppför som nerför (nåja, där kan det väl få rulla på lite extra) som på platt mark. Det andra är isättningen av foten. Löpsteget alltså. Det jag inte har, men skulle vilja ha.

Så jag söker stöd i vetenskapen. Jag vimsar runt på löparsajter som ger (ibland helt motsatta) råd. Pronation hit och supination dit. Inlägg, dynamiska sulor, barfotaskor. Kollar skisser och små filmer som visar hur fel det kan bli när man sätter i hälen först eller trippar för mycket framåtlutad.

Men vad hjälper det? Väl ute i spåret är allt borta. Fötterna lufsar orytmiskt som dom vill, snubblar på kanter och stenar och rötter och det råder absolut stiltje i kontakten mellan teori och praktik.

På asfalten räknar jag stegen mellan lyktstolparna, försöker hålla samma avstånd, samma rytm. Men isättningen blir ändå slumpmässig, hur mycket jag än försöker fokusera. ”Du ska sätta ner mitten av foten först!” hör jag löperskan Malin Ewerlöf tjata i mitt huvud (fast egentligen var det i DN:s löparskola som jag tagit del av på nätet).

Jag gör som hon säger. Tror jag. Självbedrägeri kallas det.

Att till och med en så enkel och naturlig sak som löpning ska vara så komplicerad. Det är som schack. Ytligt sett enkelt, men på djupet ett universum av komplikationer.

När jag vittjar min pulsklocka efter träningen så visar den ingen som helst jämnhet i rytm, steg eller tempo. Och en ganska medioker tid. Det spelar förstås ingen roll.

Oavsett löpsteg så ska jag nog snubbla mig fram nästa lördag. I alla fall till den där onödigt frestande skylten på Eriksberg efter drygt en mil.

Den som vaktas av en sataniskt leende chaufför från Taxi Göteborg och som skriker ut: ”Bryt här! Vi kör dig gratis i mål!”

Kommentera

