Hagel, kyla, regn och blåst…

HagelNÅGON VILL MIG illa. Någon som styr över de eländiga förhållanden som kallas väder.

Idag skriver vi 17 maj. Det ser ut att vara försommar, med prunkande grönska, sprickfärdiga pioner och syréner och en gräsmatta som växer som besatt. Så länge man håller sig inomhus och tittar ut genom fönstren, vill säga.

Men för den som i likhet med mig tänkt desperationsträna inför Göteborgs Varvet har det varit en motig dag.

Startskottet går på lördag och det är sannerligen inte mycket tid kvar att vinka på. Jag ville i alla fall ha ett lite längre träningspass i kroppen innan jag åker till Göteborg och det kändes lämpligt att ta det just idag. Det vill säga, igår kändes det lämpligt. Idag, däremot, hopade sig alla jävligheter.

Jag, som gillar att springa i 25-gradig värme, vaknade till en termometer som stod på 5,6 grader. Och det skångrade vilt i skorstenen och ventiler av de iskalla kastvindarna.

Men lite köld är ju en världslig sak. Dubbla tröjor på, långa löparbrallor och lite uppvärmning. Inga problem.

Då kom haglet. Hagel! Hagel, stora som frysta ärtor på ICA, hagel som hamrade ner på förstubron precis när jag skulle ge mig iväg och plötsligt kändes det som att löparhimlens alla långsdistansänglar förvandlats till ettriga småjävlar utrustade med varsin hagelbössa. Och allihop siktade dom mot mig.

Bara att dra sig in igen, total kapitulation.

Men se där! Där kom solen igen efter en kvart. På med skorna, träningsjackan och så ut igen. Lite stretch på garageuppfarten medan pulsklockan letade satelliter och sen… aj! Hagel! Igen! Småjävlarna hade laddat om.

Okej, reträtt och ny kapitulation. In igen. Dags att fundera på om en alternativ metod för att komma i form skulle kunna vara ett varmt bad och en gnutta whisky. Kanske ingen helt bra idé, men ganska lockande i det läget.

SMHI gav inget besked. 0 procent nederbörd i Vimmerby i prognosen, trots att både regn och hagel fyllt alla regnmätare till brädden. Norska yr.no då? Jo, där fanns det små skurar och en liten antydan till att de skulle upphöra framåt 16-tiden. Verkade mer trovärdigt.

Eftersom löpning i första hand är en sport som tränar hjärnan (och inte ben och hjärta, som många tror) beslöt jag mig till sist för att ändå ge mig ut. Det kan ju faktiskt regna och hagla på lördag också, så varför inte träna mentalt på den biten också?

Drygt 1,7 mil blev det faktiskt till sist – utan hagel! Men med en isande kall motvind under stora delar av vägen och små skvättar av iskallt regn bitvis, förmodligen från någon himmelsk duschslang som småjävlarna däruppe hittat och roade sig med.

Jag ligger inte alls på den kilometertid jag önskar. Men nu gäller det att se positivt på de förutsättningar som råder: en lätt träning till i början av veckan, kanske lite intervall, och sen vila, pasta och vatten fram till start.

Prognoserna för Göteborg på lördag indikerar förresten i skrivande stund klart och soligt väder och plus 13 grader, där är SMHI och yr.no eniga. Fast jag hade nog behövt tio grader till, ärligt talat.

 

 

 

 

Kommentera

